Vanliga frågor om att flytta utomlands

Låt Interdell vara en del av din spännande resa ut i världen
Det är bättre att vara ute i god tid innan och planera i tid

Låt Interdell vara en del av din resa.

Att flytta till ett annat land kan för många vara det mest spännande som har hänt i livet. Många saker måste ordnas innan flytten kan äga rum. Hur väl man än förbereder sig så kommer det alltid att finnas saker man vill ha svar på. Vi har sammanställt några av de mest återkommande frågorna vi får av våra kunder.

Om det finns andra saker som du undrar över är du välkomna att kontakta oss på telefon eller mail.

 

Var begär jag en offert för min utlandsflytt?
För att begära en offert vänligen använd vårt offertformulär.


 

Hur lång tid tar det innan jag får en offert?
Vi försöker alltid att återkomma med en offert tills nästkommande arbetsdag men för vissa destinationer kan det ibland ta längre tid.


 

Vad är en förbesiktning?
Vid en förbesiktning kommer en av våra medarbetare hem till dig och beräknar volymen som skall flyttas. Det ger oss dels en chans att se sakerna innan som skall flyttas men också en chans för dig att direkt ställa frågor om din utlandsflytt.


 

Som exportör/importör vad är jag skyldig att göra under själva flyttprocessen?
Interdell ger dig information om vilka dokument som vi behöver av dig. Vi ger dig även riktlinjer och regler för det landet som du flyttar till så att du är förberedd. Ibland kan det vara bra att även kontakta konsulat eller ambassad innan. Se till att läsa all information om vad som inte får föras in i landet. Om du känner dig osäker fråga oss så hjälper vi dig vidare.


 

Måste jag betala skatt och andra avgifter när jag flyttar utomlands?
Du får information av oss om skatter och avgifter. De flesta länder i världen har dock fri import av flyttgods med undantag för ett par länder.


 

Finns det avgifter eller kostnader som kan tillkomma?
I en del länder kan vissa lokala kostnader tillkomma som tex THC (Terminal Handling Charges) och eventuella avgifter vid tullinspektion. Vi försöker att alltid informera om vilka ytterligare kostnader detta är. Kostnader som kan uppkomma som ligger utanför vår kontroll som till exempel vid Force Majeure ingår aldrig.


 

Finns det saker som jag inte får ta med mig?
Det finns vissa saker som du inte bör ta med dig. Vi rekommenderar att du frågar oss vad som gäller för det land du skall flytta till eller att du ringer konsulat eller ambassad om du känner dig osäker.


 

Hur transporteras mina saker när dessa fraktas utomlands?
Mindre volymer fraktas i träcontainers (sk Liftvans). Allting i lådan emballeras för att skyddas under transport. Vi specialanpassar varje lådas mått och hållfasthet efter vad som skall flyttas. När det gäller större volymer så fraktas dessa vanligtvis i 20- eller 40-fots containers. Mindre volymer/vikt kan ibland med fördel skickas med flygfrakt.


 

Hur packas och emballeras mina saker?
Mindre saker packas i vanliga flyttkartonger. Större saker emballeras med wellpapp. Det är viktigt att använda packmaterial av rätt kvalitet då dina saker kan vara på väg en längre tid.


 

Kan jag packa mina saker själv?
Du får gärna packa sakerna själv men du bör dock konsultera oss innan och begära packinstruktioner speciellt framtagna för exportpackning av flyttgods. Viktigt är att använda flyttkartonger av god kvalitet och märka upp varje kolli tydligt. Observera att Interdell inte tar ansvar för eventuella skador på godset när ni packar själva.


 

Ingår försäkring i priset?
Du har alltid ett grundskydd genom vår tranportöransvarsförsäkring. Vi kan mot tillägg erbjuda en tilläggsförsäkring
(All-Risk-Försäkring) genom vårt försäkringsbolag IF. Premien baseras på deklarerat varuvärde inklusive kostnaden för transporten.

Premiezoner Premie % Minimipremie Självrisk
USA/Kanada 1,590% 1250SEK 2 500 SEK
Europa 1,490% 1250SEK 2 500 SEK
Övriga Världen 1,823% 1250SEK 2 500 SEK

 


Ingår försäkring om jag packar själv?
Som transportör har Interdell ett grundskydd vare sig vi tar hand om packningen eller om du själv gör detta. Du kan mot tillägg teckna en separat Varu- och Transportförsäkring baserat på deklarerat varuvärde inklusive kostnaden för transporten.
Alla Interdells internationella transporter utförs i enlighet med General Conditions for International Furniture removal.


 

Kan Interdell erbjuda mellanförvaring/magasinering av mina saker?
Interdell kan erbjuda både förvaring i Sverige och utomlands. Om du inte tar med dig allting utomlands så kan vi förvara det tills du kommer tillbaka igen.


 

Hur betalar jag?
Du betalar mot faktura till Interdells Bankgiro eller bankkonto. Fakturan skickas efter att dina saker har skickats iväg. Vid betalning från ett svenskt konto görs betalning till vårt Bankgiro. Vid internationell betalning till IBAN #: SE2150000000051871003059 – BIC/Swift #: ESSESESS.


 

Kan jag betala med kreditkort?
Du kan inte betala med kreditkort. All betalning skall göras till Interdells konto


 

Hur räknar Interdell fram priset för min utlandsflytt?
Priset för en utlandsflytt baseras på varifrån och vart du flyttar och hur mycket volym saker du har. En del av våra kostnader är fasta och andra rörliga. Tänk på att små volymer som till exempel 2 kbm = 20 flyttkartonger har ett högre pris/kbm än om du till exempel fraktar 8 kbm


 

Vem tar hand om mina saker i destinationslandet?
Interdell har samarbetspartners i hela världen som tar hand om förtullning, klarering och slutleverans av dina saker. Skall du flytta till Asien, Australien, Afrika, Mellanöstern, Brasilien, Colombia, USA, Kanada eller inom Europa så har vi personal som hjälper dig tillrätta. Har du frågor så finns det alltid någon från Interdell som hjälper dig.


 

Hur lång tid tar en utlandsflytt?
En del internationella flyttar har kortare transittid än andra. Med transittid menas tiden det tar att transportera sakerna från Sverige till destinationslandet. Väl där tillkommer tiden att förtulla och slutlevererans.


Sjöfrakt: 4 – 12 veckor (beroende på destination)
Vägfrakt inom Europa: 3 – 10 dagar (beroende på destination)
Flygfrakt: 4 – 12 dagar (beroende på destination)


 

Jag har packat upp mina saker och har upptäckt att saker har gått sönder?
Om du upptäcker att saker har skadats så skall du följa instruktionerna på ditt försäkringsbrev. Skador ersätts med ett belopp efter avdrag för självisk som är SEK 2500.


 

Vad gör jag om saker har försvunnit?
Det hör till ovanligheterna att någonting försvinner. Om du saknar någonting så kontakta oss. I de flesta fall så ligger sakerna på en plats eller i en låda/kartong där du ännu har letat. Om du ändå inte kan hitta sakerna så följ instruktionerna på ditt försäkringsbrev och begär ersättning från försäkringsbolaget.


 

Jag har en bil. Kan Interdell hjälpa mig att flytta den också?
Interdell fraktar fordon till länder som godkänner import. Det är lätt att frakta fordon; det finns länder som inte uppmuntrar till denna typ av import och har hög tull och skatter på importerade fordon. Vid införsel till vissa länder krävs tillstånd innan ett fordon kan importeras. Mer information kan fås hos respektive lands tull, ambassad eller konsulat.

För export av fordon till USA så kontakta oss för mer information


 Hur beräknar jag volymen på mina saker?

Antingen skickar du information till oss per mail eller ringer till oss och säger vad du skall skicka. Du kan även filma din bostad och skicka in den till oss eller så kan du använda vårt formulär för volymberäkning.


Vilka regler gäller för RUT-Avdrag?

Du kan bara få RUT-Avdrag om flytten sker inom EU eller EES. RUT-Avdraget gäller endast arbetskostnaden för vår personal. Högsta ersättning är 25000 kr per år. Har du fyllt 65 år så har du rätt till 50000 kr per år. 

Interdell skickar in ansökan till Skatteverket och när utbetalningen har skett så informeras du om detta. Om RUT-Ansökan avslås så blir du ersättningsskyldig och måste betala in resterande summa till oss.


 

Kostnadsfri offertförfrågan

Vad kostar min flytt?

Begär en offert på din nästa flytt